S Natálií Bernard o udržitelnosti, sekáčích, korporátech i „luxování slev“

Stylistka NATÁLIE BERNARD je fanynkou udržitelné módy i sekáčů a velkou obhájkyní „čištění“ šatníku a zužitkování věcí. Navíc se jí podařilo propojit vášeň nakupování v second handech s byznysem: byla například provozní manažerkou sítě dobročinných second handů MOMENT i autorkou mnoha zajímavých projektů. Než u ní „módní virus“ propukl naplno, byla sociální kurátorkou…


Jak se vlastně ze sociální kurátorky stane stylistka?

„Celá věc se stala tak, že moje vášeň k oblečení propukla zhruba v patnácti letech. To jsem začala hledat vlastní styl, hodně toho vyzkoušela a moc mě to bavilo. Jezdívala jsem k rodině do Německa a šílela tam z nabídky oblečení korporátů. Životní cesta mě ale vedla jiným směrem, studovala jsem vysokou školu a věnovala se sociální práci. Přitom jsem ale stále brouzdala sekáčemi, radila kamarádkám v oblékání, dohazovala jim originální kousky atd. Oblečení pro mě bylo stále větším magnetem, a tak jsem se před pár lety rozhodla věnovat se mu naplno.“

Kdysi jste byla posedlá korporátní módou. Jak se k ní stavíte dneska?

„Byla, byla :-). U nás tehdy korporáty nebyly, nakoupit se dalo akorát v Prioru, Horníku, na tržnici a sekáčích. Jak jsem zmínila výše, korporáty jsem si v plné míře užila v Německu a posléze sama začala přicházet na to, jak je to s kvalitou oblečení, co stojí za výrobou takového oblečení, jak je předražené atd. Dnes se k nim stavím tak, že kde je poptávka je nabídka. Sama si v nich párkrát do roka něco koupím, ale už hodně přemýšlím co, za kolik, jak mi daná věc poslouží, jak se dá kombinovat s ostatními v mém šatníku atd. Z 95 procent nakupuji oblečení z druhé ruky. Nejsem ultras, takže neodmítám, ale už nějakou dobu přednáším o tématu slow a fast fashion, podávám lidem informace a rozhodnutí je už na každém z nich, kde své oblečení pořídí.“


Co byste poradila ženě, která s vytřeštěnýma očima luxuje slevy v obchodním domě a nakupuje v transu i to, co s největší pravděpodobností ani nebude nosit?!

„Poradila bych jí, ať si projde svůj šatník, popřemýšlí co opravdu potřebuje doplnit a pořídit si, sepsat si to a pak se vydat mezi slevy. Přesně vím, kam míříte :-) říkám tomu vlčí mlha, nakupuje se zběsile, slevy lákají, i když to kolikrát slevy vlastně v pravém slova smyslu nejsou, divočí se, nakupují se zbytečnosti. Takže mám soupis věcí, stanovím si dobu - jak dlouho chci vlastně v nákupním centru strávit, držím se plánu a nenakupuju hladová, ve stresu, ve špatné náladě. Když nenajdu, co jsem hledala, odcházím pryč a nenakupuji za každou cenu věci mimo plán. A ještě přidám svůj tip: je fajn za každý nový nakoupený kus, dát jeden starý pryč. Udržíte v šatníku rozumný počet kusů, nebude hromadit a váš šatník bude dobře kombinovatelný. Protože dobrý šatník neznamená velký šatník.“


Co všechno se dá v second handech najít, a co stojí za to?

„Spousta pokladů! Já koukám hlavně na originalitu a materiály. Ráda vrstvím, takže mě lákají zajímavé střihy. Můžete natrefit opravdu na boží kousky, chce to umět hledat, mít trpělivost. Já ulovila třeba kožený kabát Benetton, růžový trenčkot od Max Mara, černé sako od Prady. Ale u mě nehraje roli značka, nýbrž kus sám o sobě. Já třeba miluju černé oblečení.“


Můžete dát tipy na sekáče v Ostravě a okolí?

„Ráda. Určitě charitativní second handy Moment, sekáč na rohu Českobratrské a Nádražní ulice, sekáč v Porubě v Koruně a určitě velký second hand na Černé louce, který se tam vybalí na tři dny jednou za měsíc.“


Máte vlastní udržitelnou znaku RedN. V second handech vybíráte oblečení, které přešijete, upravíte a vytuníte velkým červeným písmenem N. Co znamená?

„Red, protože červenou mám ráda, je důrazná a živá a N jako Natálie. Sekundární myšlenkou RedN je: Neplýtvám, Nevyhazuji, Nenakupuji. S hastagy před N začala žít značka svým životem, zvláště na sociálních sítích. Za N dopisují lidi, co uznají za vhodné a s čím ladí. Baví mě vyzobávat v sekáčích právě ty originální kusy, které se dají někam posunout, personifikovat a jasně nesou tu myšlenku označenou písmenem N. Ano, tato věc je ze sekáče, je skvělá, nosím jí hrdě a jsem udržitelná.“


Radíte ženám a doprovázíte je na nákupy. Jak to v praxi vypadá při čistce a skládání šatníku?

„Vypadá to tak, že potřebujeme zhruba čtyři až pět hodin, klid a větší prostor u klientky doma. Ze startu si projdeme systém otázek, který mám vypracovaný a pak se pustíme do čistky a optimalizace šatníku. Dáme na jedno místo veškeré její oblečení (včetně obuvi a doplňků) a udělám systém. Vše projdeme, vyřadíme kusy, které jsou nepadnoucí z různých důvodů, ponecháme co je k nošení, ladíme outfity, fotíme je. Fotky jsou skvělý pomocník, lze na nich demonstrovat co klientce (či klientovi) sluší, jak drobné změny mohou posunout celý outfit atd. Je to docela proces :-)














V poslední době jste propadla sítotisku. Co všechno už vzniklo touto technikou?

„Sítotisk je láska! Jeho možnosti mě nepřestávají fascinovat a už jsem si potiskla téměř vše, co v mém šatníku šlo :-). Moc mě to baví a ráda se učím. RedN je hodně spojená se sítotiskem, něco se zdobí rovnou na oblečení, když to materiál dovolí nebo se na oblečení našívají nášivky, které jsou právě tištěné sítem. Natiskli jsme si s přítelem i kostýmy na maškarní sítotiskem a byly skvělé, navíc svítily na UV. A aktuálně se věnujeme také našemu novému projektu VRN, jedná se o černá basicová unisex trička z kvalitní organické bavlny na kterých jsou věty - vzkazy . Mezi nejoblíbenější hlášky patří Buď dobrý! nebo Všechno v cajku. A nápadů máme spoustu, takže coming soon…“


Jak se podle Vás daří udržitelné módě, a to konkrétně v Moravskoslezském kraji?

„Myslím, že snad dobře. Velmi ladím se zmíněnými charitativními shopy Moment. V Ostravě se už docela i swapuje (výměna oblečení bez peněz), probíhají pravidelně různé bazary - třeba můj oblíbený, kde i často prodávám, je City hand u kamarádky Sasancy v City folklore, nebo bazar ze Skříně do Skříně, který je realizován v galerii Plato nebo Velká hrabárna v Trojhalí. Věřím, že čím dál tím více lidí přemýšlí nad udržitelností módy. Lokální značky fičí, takže za mě super.“












Máte před sebou další velký projekt. O co jde?

„Jedná se o festival udržitelné módy ReFashioN, který se uskuteční v Ostravě od 20. Do 25. dubna Proběhne v rámci celosvětové kampaně Fashion Revolution. Čeká nás zajímavý týden, plný workshopů, přednášek, módní přehlídka, Kafrárna, promítání filmu v galerii Plato a diskuze. Vyvrcholení pak bude v pátek a sobotu na Černé louce, kde proběhne prodejní výstava udržitelných tvůrců s doprovodným programem a už tradiční Velká hrabárna v Trojhalí. Celý program aktuálně připravujeme. Realizátory celé akce jsou Černá louka a Trojhalí a já jsem patronem festivalu.(koc)










207 zobrazení