MÓDNÍ ANKETA


Jak to vlastně máme v našem regionu s módou? A co slow fashion? Tak právě na tohle jsme se zeptali odborníků: módních návrhářů v Moravskoslezském kraji regionu...


1. CO KONKRÉTNĚ PRO VÁS ZNAMENÁ TERMÍN „SLOW FASHION“ A JAK SE K TOMUTO TÉMATU STAVÍTE?


2. MÁ PODLE VÁS MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ NA MÓDNÍM POLI CO

NABÍDNOUT? A MÁ V TÉTO OBLASTI POTENCIÁL?


Nikola Zezulová


1. „Termín slow fashion je soubor několika důležitých faktorů, které hraji svoji roli. Pro mě jsou však nejdůležitější dva. Tím první je volba materiálů, které tvoří základ oblečení. Jaké má látka složení, má nějakou certifikaci, odkud pochází a kdo ji vyrobil? A tím druhým je kvalita střihu a design oblečení. Budu toto oblečení nosit i příští rok nebo déle, stane se základem mého šatníku a budu se v něm cítit dobře? Sama pracuji na tom, aby mé oděvní kousky nebyly součástí pouze jedné sezony, ale stal se z nich jistý základ, který můžete obléci i následující sezonu. A toto je pro mne právě onen termín „slow fashion“.


2. „Ano jistě! Byla bych sama proti sobě, pokud bych odpověděla něco jiného. J Ale teď vážněji… Moravskoslezský kraj se v oblasti módy čím dál více rozvíjí a roste. Rozhodně má co nabídnout. Je tu mnoho zajímavé tvorby a kreativní lidé, kteří svoji práci věří a dělají ji srdcem a s přesvědčením, že je možné něco změnit.“


FOTO: https://www.nikolazezulova.cz/o-nz/


LA LUTE: Tereza a Lucie


1. „Více přemýšlet: o tom co nakupujeme, co skutečně potřebujeme. Zpomalit v utrácení a odpoutat se od potřeby nakupovat oblečení ´jen tak´, protože prostě třeba přišla výplata. Téma slow fashion začínáme stále více vnímat samy u sebe a našich osobních šatníků a snažíme se myšlenku držet i při naší tvorbě - tedy vybírat kvalitní materiály, které mají výdrž. Vytvářet střihy, které nejsou jen na jednu sezónu. Snažíme se vnuknout našim zákaznicím myšlenku, že o oblečení máme pečovat a mít z toho radost.“


2. „Myslíme si, že myšlenka slow fashion má v Moravskoslezském kraji potenciál a přibývá lidí, kteří se ji snaží šířit. Je zde řada autorů, designérů, kteří v tomto duchu tvoří módu a nabízí ji lidem. Nemají to jednoduché, protože se nemohou cenou srovnávat s velkými řetězci, překonávají řadu dalších překážek, ale jsou odhodlaní. A my věříme, že se jim velkou část zákazníků podaří dostat na ´slow stranu.“


FOTO: https://www.facebook.com/lalutewear/photos/a.331772424048483/487417748483949/?type=3&theater


ARTGI: Ivana Mifková


1. „Pro mě má hlavní význam to, že je slow fashion opakem masové produkce. Nenakupujete nesmyslně na základě nabídek s obrovskými cedulemi SLEVA 60%, to znamená, že vám skříň nepraská ve švech, tudíž nepodporujete masovou výrobu, takže nepřispíváte k zatěžování přírody a to je skvělý pocit. :) Tímto principem v pořizování oblečení se řídím tak nějak přirozeně odjakživa, mám v sobě všeobecně nastaven minimalismus jako styl života. Také produkce mojí značky vede k tomu, aby byly jednotlivé kousky tvořeny z důkladně vybraných materiálů i jednoduchých střihů, které si obléknete i za pár let. Podstata slow fashion spočívá v šetrnosti k přírodě: tím, že jsou produkty zhotoveny z kvalitních materiálů a kvalitním způsobem, takže vydrží déle než jednu sezónu a nerozpadnou se po pár vypráních. Slow fashion je také o nadčasovém střihu, který neomrzí a jednotlivé kusy se dají mezi sebou snadno kombinovat, vystačíte si s pár základními modely. Slow fashion má pro mě také etický význam: vím, kdo konkrétně za výrobou stojí, smysl pro mě má podporovat lokální designéry, oblečení které bylo ušito v Evropě, necestovalo přes půl světa, nešili ho lidé v nevhodných pracovních podmínkách. Slow fashion je termín, o kterém v posledních letech slýcháme velmi často a to je určitě jenom dobře.“


2. „V Moravskoslezském kraji je spousta osobností s velkým potenciálem i v oblasti módy. Několik těchto návrhářů a designérů je mými kamarády. Jsou to velmi milí a kreativní lidé, každý se projevuje svým vlastním způsobem, má svůj rukopis a v této branži tady mezi námi vládne přátelská atmosféra. Často už mi na Design marketech v Praze, kam jezdím pravidelně prezentovat svou tvorbu, řeklo několik zákazníků: ´Vy jste taky z Ostravy? No to je nádhera, další značka, která je ze Severní Moravy a my vás máme všechny nejradši.´" (koc)


FOTO: https://www.artgi.com/o-mne


0 zobrazení

Generální partner:

Hlavní partner:

Partneři akce: