ANKETA...

Módních návrhářů z Moravskoslezského kraje jsme se zeptali na jejich názor na „pomalou módu“ i módní potenciál našeho regionu. A přinášíme názory prvních tří… :-)


1. CO KONKRÉTNĚ PRO VÁS ZNAMENÁ TERMÍN „SLOW FASHION“ A JAK SE K TOMUTO TÉMATU STAVÍTE?


2. MÁ PODLE VÁS MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ NA MÓDNÍM POLI CO

NABÍDNOUT? A MÁ V TÉTO OBLASTI POTENCIÁL?



MARCELA VYMYSLICKÁ







1. Význam slova pomalá móda pochází již od dob mé babičky… I když můj dědeček nebyl bůhví jaký boháč, a babička byla v domácnosti, našli byste ji v šatníku šaty od švadleny. Měla jich pár, ty visely v šatníku snad celý její život. V botníku měla dvoje luxusní boty a k tomu dvě kabelky. Nechyběly elegantní rukavičky i dámské kloboučky. O víkendu vyrazili s mým dědečkem na návštěvu, na procházky a radovali se z volna a přírody. Pamatuji si, že byli velmi elegantní. Dědeček klobouk, sako a kabát. Podotýkám kabát a oblek ručně šitý od pánského krejčího. O své oblečení velmi pečovali, kabáty visely každou zimu z okna, aby vyvětraly. Dnešní doba je pravda trochu jiná, velmi uspěchaná, lidi se raději dívají do mobilního telefonu. Estetiku řeší tak, že si objednají poslední trendy na e-shopu z Číny, nebo jiných e-shopech rychle propagujících hit- oblečení roku za nízké ceny. Pak se oblečení jednoduše vyhodí. Nebo se rozpadne po pár vypráních. Kvalitní materiály a ruční zpracování oděvů je dražší, ale výběrem vhodného modelu bývá nadčasové. Proto nám může vydržet v šatníku velmi, velmi dlouho. Všimli jste si, jak se móda točí pořád dokola? Nechám si v šatníku trendy kvalitní kousky a za čtyři roky je mohu zase vytáhnout.“


2. V každém městě, v každém kraji, v každé vesničce můžeme mít módu, můžeme být styloví a upravení. Každá podpora místních krejčovských dílen a návrhářů má potenciál. Kvalitní povídání o módně a módní přehlídky otevírají oči lidem, kteří se v těchto oblastech nevyznají a neví vlastně, ani co kupují. Chtějí mít oblečení, ale chtějí také jíst, a tak šetří, kde se dá. Ale heslo: ´Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci´ sedí naprosto určitě. Moravskoslezský kraj není zase tak malá oblast, pochází od nás docela dost významných lidí, a proto můžeme být styloví v kvalitních oděvech.“


LADA VYVIALOVÁ
















1. „Slow fashion je pro nás samozřejmost, již několikátý rok se zapojujeme do této aktivity. Respektujeme zásady slow fashion a šíříme je aktivně i dál, někdy na toto téma i přednáším. Je to také jeden z důvodů, proč používáme vlastní nanotechnologické materiály.“


2. „Je otázka, co je tím míněno. Mnoho skvělých českých návrhářů je z MS kraje, ale prezentují se v Praze. To je běžné a logické v každé zemi, nejen v ČR, že hlavní město poskytuje mnohem větší příležitosti a možnosti. Na druhou stranu zákazníci nebydlí jen v Praze, a o to větší je potřeba přinášet inspiraci i do moravskoslezského regionu. Otázkou také je, v jaké formě, a na jaké úrovni. Móda by rozhodně neměla být ´písečkem´ pro místní tvorbu, ale v místě, tedy v MSK, přinášet to nejlepší, co lze. Jen tak lze vybudovat respektování hodnou platformu, která má potenciál k rozvoji. Kurátorsky vedený výběr by měl být o kvalitě a smyslu tvorby každé jednotlivé značky, ne o adrese. Z MS kraje je původně i Josef Ťaptuch, Aleš Báry, Pavel Ivančic, Sharka Bosáková a mnoho dalších:-). Takže je zde obrovský potenciál dělat projekt v MSkraji, ale dělat projekt jen z okruhu lidí, tvořících pouze v MSK, by mohlo být velmi rychle vyčerpané téma.“


VERONIKA MIČOLOVÁ, VERVER
















1. „Slow fashion je pro mě osobně hlavně o informacích, zdravém selském rozumu, pokoře a vidění věcí v souvislostech. Tím, že vše vytvářím sama, naplňuji tento princip tak nějak samo sebou. Zajímám se jako tvůrce i jako zákazník. Cílem jsou kvalitní materiály, precizní šití, nadčasové střihy a velmi důležitý je také účel daného kousku. Pokud potřebuji něco, co má dýchat, zvolím některý z přírodních materiálů. Pokud však nechci žehlit nebo často prát, sáhnu například po funkčním úpletu. Obojí má svá pro i proti. Důležité je nevytvářet a nekupovat nic, co by dobře nesloužilo.


2. „Rozhodně! To, že se člověk někde narodí a žije, jej nezaměnitelně formuje a spolu s jeho osobností pak vytvoří unikátní koktejl, který jinde nenajdete. Móda, která na Moravě vzniká, je specifická a každý z nás tvůrců nabízí právě ten kousek sebe, který je neopakovatelný. Takže určitě: má potenciál!“

0 zobrazení

Generální partner:

Kopie_návrhu_White_&_Black_Modern_Coffe

Hlavní partner:

logo MSK.png

Partneři akce: 

Kopie_návrhu_Bez_názvu.png
logo mcePharma .png
Kofola CeskoSlovensko HORIZONTALNI.png
Kopie_návrhu_Kopie_návrhu_White_&_Blac
Mediální partner: 
magazin-patriot-logo.png